INFORMATII UTILE
Despre Anvelope

Banda de rulare

Banda de rulare este facuta din compusi de cauciuc vulcanizat si are proprietati dintre cele mai variate: rezistenta la uzura, la taiere, la temperaturi inalte, la inaintare sau orice combinatii intre acestea. Scopul principal al benzii de rulare este sa transmita fortele dintre restul anvelopei si sol.

Flancul

Flancul este un invelis protector din cauciuc la exteriorul anvelopei. Este proiectat sa reziste la taiere, decojire, intemperii si crapare.

Intaritura

Aceasta creste rigiditatea zonei talonului, limitand astfel deformarea si crescand durabilitatea talonului. Ajuta, de asemenea, talonul sa transmita cuplul de la janta catre carcasa (ranforsarea) anvelopei.

Cauciucul interior

Cauciucul interior este parte integranta a oricarei anvelope tubeless (fara camera). Acopera interiorul anvelopei de la un talon la altul si impiedica aerul sa iasa din anvelopa.

Talonul anvelopei

Talonul consta intr-o impletitura din sarma de otel rezistent izolata cu cauciuc. este considerat baza anvelopei si o ancoreaza de janta.

Ranforsarea (carcasa) anvelopei

La anvelopele radiale, consta intr-un singur strat de sarma de otel. Aceasta se intinde de la un talon la altul, perpendicular pe directia de miscare, de aici termenul "radial". Ranforsarea este componenta principala care mentine presiunea care la randul ei suporta greutatea vehiculului. De asemenea, ea transmite cuplul si fortele de torsiune intre banda de rulare, breakere, talon si janta.

Breakere

Breakerele sunt straturi de sarma de otel (uneori si nylon) aflate intre banda de rulare si carcasa anvelopei. Anvelopele off-road pot avea si 5 straturi de breakere in timp ce anvelopele de strada au de obicei unul sau doua. Sarmele din otel din constructia lor se intind diagonal pe directia de invartire. Breakerele cresc rigiditatea benzii de rulare ceea ce sa traduce intr-o mai mare rezistenta la taiere si deformare. Tocmai din acest ultim motiv, ele au o contributie majora la pastrarea formei petei de contact in viraje si ajuta la pastrarea tinutei de drum a vehiculului.


Sfaturi practice

Mentineti intotdeauna presiunea indicata de constructor

Valorile presiunii optime sunt indicate in cartea tehnica a fiecarui autovehicul si, uneori, pe portiera din dreptul conducatorului auto. Respectarea intocmai a acestor recomandari este fara indoiala unul dintre cele mai bune lucruri pe care le puteti face pentru a preveni uzarea prematura a anvelopelor (sau uzarea lor neuniforma).

Evitati abordarea obstacolelor cu o viteza prea mare

Practic, atunci cand incercati sa treceti cu autovehiculul peste o bordura, o groapa in partea carosabila sau orice alt posibil obstacol, incercati sa reduceti viteza cat mai mult posibil. Concomitent cu reducerea vitezei incercati sa abordati intotdeauna obstacolele trecand perpendicular peste acestea. Explicatia rezida in aceea ca rezistenta benzii de rulare a unei anvelope este intotdeauna mult mai mare decat a partilor laterale. Practic, prin abordarea perpendiculara a obstacolelor se forteaza mai mult banda de rulare, protejandu-se astfel partile laterale.

Inter-schimbati anvelopele dupa un anumit timp de utilizare

Este foarte cunoscut faptul ca anvelopele rotilor motoare sunt mult mai solicitate fata de cele montate pe puntea trasa sau impinsa. Mai mult decat atat, in cazul autovehiculelor cu puntea motoare fata, solicitarile la care sunt supuse anvelopele in timpul utilzarii lor (normale) provoaca uzarea lor mult mai rapid comparativ cu cele de pe puntea spate. Avand in vedere considerentele expuse, se recomanda ca dupa parcurgerea unui anumit numar de km (in functie de nivelul de uzura aparut) sa se roteasca anvelopele, practic sa se faca rocada intre anvelopele montate pe puntea fata si cele de pe puntea spate. Aceasta inter-schimbare prezinta avantajul unei uniformizari in ceea ce priveste uzura anvelopelor, ceea ce evident conduce la schimbarea lor simultana cand se impune acest lucru.


Dimensiunile anvelopei:

EXEMPLU:

195/65 R 15 91T

195/65 R 15 91T – latimea totala a anvelopei in milimetri (195 mm);

195/65 R 15 91T – raportul dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia; in acest caz, raportul este 65% din latimea de 195 mm, adica 126.75 mm;

195/65 R 15 91T – tipul constructiei (radial sau diagonal); In acest caz anvelopa are o constructive RADIALA;

195/65 R 15 91T – diametrul jantei in inch; 1 inch=2.54 centimetri;

195/65 R 15 91T – indicele de incarcare sau sarcina (greutatea maxima acceptata pe o anvelopa), in acest caz, 91 reprezinta 615kg – sarcina maxim acceptata pe anvelopa;

195/65 R 15 91T – indicele de viteza (viteza maxima recomandata). Mai jos gasiti tabelul cu descrierea indicilor de sarcina si viteza.

Alte tipuri de cotari ale anvelopelor:

EXEMPLU:

31X10,50R15

- 31 diametrul exterior in inch,1 tol (inch) = 25.4 mm

- 10,50 latimea anvelopei in inch

- R constructie radiala

- 15 diametrul jantei in inch

- 6.50R16

- 6.50 latimea benzii de rulare in toli(inch)

- 16 diametrul jantei