Anvelopele sunt singura legătură a automobilului cu asfaltul. Absolut toate manevrele efectuate la volanul unui vehicul, tracțiunea, frânarea și virarea, depind de anvelope.

De fapt, o serie de atribute ale mașinii depind de cele ale anvelopei:

Puterea mașinii

Se traduce la nivelul roții prin tracțiune. Spre exemplu, pentru a putea beneficia de forța unui motor puternic, trebuie folosită o anvelopă de mare aderență. În caz contrar, puterea se pierde prin derapare și se ajunge la o uzură nejustificată a pneului.

Siguranța

În funcție de specificațiile producătorului mașinii, anvelopele sunt proiectate pentru a suporta o sarcină bine determinată, o viteză maximă de rulare și o distanță minimă de frânare.

Confortul

Este influențat de rigiditatea anvelopei și de înălțimea talonului acesteia. Producătorul autoturismului recomandă o dimensiune optimă. Există posibilitatea optării pentru o jantă de diametru mai mare și o anvelopă cu un talon mai jos, astfel încât să se păstreze diametrul total al roții. Însă o anvelopă cu talonul mai mic nu va asigura pasagerilor același confort.

Viteză maximă de rulare

Fiecare anvelopă vine de la producător cu indicele de viteză ștanțat pe talon, fiind garantată numai dacă se respectă această viteză maximă.

Dacă se va monta o anvelopă cu un indice de viteză T (190 km/h) pe o mașină capabilă să ruleze cu 270 km/h, este clar că autoturismul nu va putea fi folosit la capacitățile maxime.

Sarcina suportată

Toate anvelopele au înscrise un indice de sarcină, ce reprezintă greutatea maximă suportată de anvelopă. În cazul depășirii acestei limite, anvelopa este supusă riscului de a se deteriora rapid și siguranța în timpul rulării este diminuată considerabil. Bineînțeles, se pierde garanția.

Aspectul

Un atribut din ce în ce mai important al unei mașini. Aspectul unei anvelope poate schimba total percepția asupra unei mașini, atât în sens pozitiv, cât și negativ.

În orice sezon, alegerea anvelopelor potrivite pentru mașina ta este una dintre deciziile vitale pentru a fi mereu în siguranță pe carosabil. Informațiile de mai jos te vor ajuta să iei cea mai buna decizie în aceasta privință. Dimensiunea anvelopelor tale o regăsești în cartea de identitate a mașinii, pe pragul mașinii (cu portiera șoferului deschisă) sau, în cazul în care mașina este nouă, pe primele anvelope care au fost puse pe mașină din fabricație (anvelope OE – Original Equipment).

Alegerea anvelopelor este influențată de diferiți factori precum tipul de mașină, anotimp, stilul de a conduce, clima zonei în care te afli sau plănuiești să călătorești mai des.

Ce reprezintă marcajele anvelopei

205/55R16 91 T

  1. Dimensiunea anvelopelor
    Ex: 205 – lățime (mm), 55 – înălțime (55% din lățime, adică 113mm), R – radial (tipul de anvelopă), 16 – diametrul interior al anvelopei (inchi).  <Detalii complete mai jos la sectiunea Dimensiunile anvelopei>
  2. Indicele de încărcare
  3. Indicele de viteză
  4. Presiunea maximă permisă pentru anvelopă
  5. Indicatorii de uzură care avertizează când mai sunt doar 1.6 mm adâncime (minima legală în majoritatea țărilor europene)
  6. DOT - Codul DOT este grupul de cifre care reprezintă data de fabricație sub forma săptămână-an. Ex: DOT 0117 se referă la săptămână a 2-a din anul 2017.

Alte marcaje (după caz)

M+S (M&S sau M-S / Mud and Snow): acest marcaj indică faptul că anvelopa este omologată pentru o utilizare performantă pe noroi și zăpadă. Vei vedea aceste inițiale pe anvelopele de iarnă și pe cele all season.  

TUBELESS: anvelopă fără cameră (uzuale).

TUBETYPE: anvelopă cu cameră (rar întâlnite).

XL (extra load/reinf): anvelopă proiectată cu pereții laterali ranforsați pentru a putea susține o greutate sporită în cazul autoutilitarelor, autoturismelor tip SUV, s.a.m.d.

Modelul vehiculului și stilul de șofat

Cartea de identitate a mașinii sau manualul de utilizare este cel mai de nădejde ajutor când vine vorba despre dimensiunea anvelopelor care se potrivește cu vehiculul tău. Din fabricație, fiecare automobil are omologată o anumită dimensiune care reflectă specificațiile producătorului. Dincolo de problemele legale care apar atunci când aceste dimensiuni nu sunt respectate, siguranța pe carosabil poate fi afectată deoarece apar probleme de manevrabilitate și nu numai.

Vei observa că diversele modele de anvelope din aceleași categorii pe care le vei regăsi pe site-ul nostru au caracteristici comune. De aceea, diferențele dintre ele sunt date de stilul tău de a șofa, distanțele pe care le parcurgi și calitatea drumurilor pe care circuli. Alege un set de 4 anvelope care sunt în concordanță cu așteptările tale.

Dimensiunile anvelopei

Un exemplu de dimensiune: anvelope 205/55R16, unde:

205       Această cifră indică lățimea anvelopei sau a secțiunii. Se măsoară în mm și reprezintă zona de lățime maximă când este montată pe janta corectă. Lățimea reală a anvelopei depinde de janta pe care este montată.

55        Raportul de înălțime. Acest indicativ arată practic că înălțimea anvelopei reprezintă 55% din lățime. În cazul nostru 55% din 205(lățimea) înseamnă 112,75 mm. Dacă nu este specificat acest raport nominal (ex. 175R14), atunci se ia în considerare raportul de bază, care în cazul anvelopelor radiale este 82%..

R         Radial.  Anvelopa are o construcție radială. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse până la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizată de o curea circumferențială. Alternativele mai puțin folosite sunt B (construcție bretea) și D (construcție în diagonală).

16       Diametrul roții. Acest diametru se referă la diametrul interior al anvelopei și se măsoară în inchi (țoli). Putem să-i spunem golul anvelopei, locul în care se montează janta. În cazul jantelor, când se vorbește despre diametru se face referire la diametrul exterior al acestora.

91       Indicele de încărcare arată sarcina maximă pe care anvelopa o poate suporta la presiunea ideală precizată de constructor. În cazul indicelui 91, sarcina maximă de încărcare este de 615 kg/anvelopă. De aici rezultă faptul că putem încărca cele 4 anvelope ale autoturismului cu maxim 2450 kg. Regăsiți mai jos tabelul de unde se extrage Sarcina pe anvelopă în funcție de indicele de greutate (de încărcare).

T         Acest marcaj corespunde indicelui de viteză al mașinii, lucru care înseamnă viteza maximă a autovehiculului la care anvelopa este certificată pentru a suporta, în deplină siguranță, o sarcina menționată în indicele de încărcare. În cazul marcajului T, acesta este de 190 km/h. Viteza nu se referă la faptul că puteți circula dincolo de limita legală.

CLASIFICAREA DE VITEZE
Clasificarea de viteză pentru orice anvelopă constă în măsurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumită greutate în siguranță. Totodată este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopă cu un grad mai bun de clasificare oferă o tracțiune și un răspuns la volan foarte bun și la 100 Km/h.

O listă de clasificare următoarea:

Indice de viteză Viteza maximă (Km/h)
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR PESTE 240
W 270
Y 300

 

CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopă (kg.)
60 250 96 710 132 2000
61 257 97 730 133 2060
62 265 98 750 134 2120
63 272 99 775 135 2180
64 280 100 800 136 2240
65 290 101 825 137 2300
66 300 102 850 138 2360
67 307 103 875 139 2430
68 315 104 900 140 2500
69 325 105 925 141 2575
70 335 106 950 142 2650
71 345 107 975 143 2725
72 355 108 1000 144 2800
73 365 109 1030 145 2900
74 375 110 1060 146 3000
75 387 111 1090 147 3075
76 400 112 1120 148 3150
77 412 113 1150 149 3250
78 425 114 1180  150 3350
79 437 115 1215 151 3450
80 450 116 1250 152 3550
81 462 117 1285 153 3650
82 475 118 1320 154 3750
83 487 119 1360 155 3875
84 500 120 1400 156 4000
85 515 121 1450 157 4125
86 530 122 1500 158 4250
87 545 123 1550 159 4375
88 560 124 1600 160 4500
89 580 125 1650 161 4625
90 600 126 1700 162 4750
91 615 127 1750 163 4875
92 630 128 1800 164 5000
93 650 129 1850 165 5150
94 670 130 1900    
95 690 131 1950    

 

Clasificarea anvelopelor în funcție de anotimp

Fă alegerea potrivită și condu în siguranță în orice sezon. Nu uita însă că în fiecare sezon condițiile climatice influențează felul în care mașina ta se comportă pe carosabil. Există trei tipuri de anvelope care satisfac nevoile diferențelor dintre sezoane.

Anvelope de vară

Anvelopele de vară au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheață sau zăpadă. Fiind proiectate să reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. Rigiditatea anvelopelor scade aderența și afectează gradul de manevrabilitate al mașinii.

Anvelope de iarnă

Fiind confecționate dintr-un cauciuc mai moale care își păstrează proprietățile la temperaturi scăzute, anvelopele de iarnă garantează tracțiune și aderență sporită în condiții meteo vitrege, pe temperaturi scăzute. Profilele lor sunt concepute pentru a dispersa eficient apa când se rulează pe carosabil umed, în același timp asigurând aderenta pe zăpadă sau noroi. Lamelele prezente pe trenul de rulare împiedică cât mai mult patinarea roților la contactul cu stratul de gheață sau zăpadă.

În cazul rulării pe un carosabil uscat se diminuează manevrabilitatea, se accentuează ritmul de uzură și zgomotul produs va fi mai ridicat.

Anvelope all season

Anvelopele all season îmbină calitățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, fiind avantajoase pentru că te scutesc de schimbul între sezoane. Cu toate acestea, iți recomandăm ca în condiții meteo extreme să folosești cate un set destinat fiecărui sezon.

Anvelopele de iarnă vs. anvelopele de vară

Cele două tipuri de anvelope au cu siguranță misiuni diferite, pliate pe fiecare sezon, iar alegerea lor în funcție de anotimp te scutește de panica și frica de accident pe carosabil. Să luăm exemplul unui carosabil uscat, la 5 grade. Distanța de frânare va fi aceeași atât pentru anvelopele de vară, cât și pentru cele de iarnă. Însă, atunci când temperatura scade sau crește considerabil, lucrurile stau cu totul diferit.

De exemplu, la 16 grade anvelopele de vară vor avea o distanță de frânare mult mai mică față de cele de iarnă atunci când mașina rulează cu 100 km/h, iar frâna este acționată la această viteză. De aceea, este atât de important să nu circuli cu anvelope de iarnă în timpul verii. La temperatura și viteza menționate, anvelopele de vară au cu aproximativ 5 metri în minus la distanța de frânare fata de anvelopele de iarnă, o distanță considerabilă care te ajută să circuli mereu în siguranță, fără panică în momentul frânării.

În schimb, la -2 grade anvelopele de iarnă sunt cele care au o distanță de frânare mult mai mică față de cele de vară, atât pe carosabil uscat, cât și pe carosabil umed. Iar în cazul unui carosabil acoperit cu zăpadă sau gheață, la -2 grade, distanța de frânare cu anvelopele de iarna potrivite este de două ori mai mică.

Alte criterii de care să ții cont în alegerea anvelopelor:

  • rezistența scăzută la rulare, factor care contribuie la reducerea consumului de combustibil
  • zgomot redus în toate regimurile de exploatare
  • posibilitatea de a fi reparate
  • rezistența la viteze mari și încărcare maximă
  • confort în timpul șofatului
  • uniformitate

Eticheta energetică a anvelopei

Etichetarea anvelopelor în spațiul U.E. este obligatorie și trebuie să conțină informații despre economia de carburant rezultată din folosirea anvelopei, despre comportamentul anvelopei la frânare pe carosabil umed și despre zgomotul produs de anvelopa respectivă (în decibeli), conform directivei nr. 1222/2009, din noiembrie 2012.

Economia de carburant a anvelopei

Economia de carburant a unei anvelope se traduce prin gradul de rezistență la rulare și este reprezentată printr-o scară colorată, de la A la G. Clasa A (verde) este atribuită unei anvelope care datorită rezistenței scăzute la rulare, va oferi un consum de combustibil mult mai eficient (mai mic) și o emisie de gaze mai mică, în timp ce G (roșu) este clasa cu cea mai scăzută eficiență la consumul de carburant.

O anvelopă de clasa A poate consuma cu 7,5% mai puțin combustibil față de o anvelopă de clasa G.

Economia de carburant a anvelopei

Frânarea pe carosabil umed

Acest tip de clasare reprezintă capacitatea anvelopei de a frâna pe un carosabil acoperit de un strat de apă care are între 0.5 și 1.5 mm, la o temperatură între 2 și 20ºC pentru anvelopele de iarnă și între 5 și 35 ºC pentru anvelopele de vară. Frânarea pe carosabil umed este reprezentată printr-o scară de la A la G, clasa A fiind cea mai bună performanță în acest sens.

Un vehicul dotat cu ABS și 4 anvelope de clasa A (la frânare pe carosabil umed) va frană de la 80km/h până la stop pe o distanță cu până la 18 metri mai scurtă decât același vehicul dotat cu 4 anvelope de clasa G.

Nivelul de zgomot

Anvelopele contribuie la nivelul de zgomot produs de mașină. Cu cât nivelul de zgomot este mai mic, cu atât impactul asupra mediului înconjurător este mai mic și în conformitate cu normele legislative.

Pe etichete se afișează un difuzor cu 3 unde negre posibile pentru a reprezenta nivelurile de zgomot în decibeli.

- nivelul 1 înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot cu cel puțin 3db mai scăzut decât limita U.E.

- nivelul 2 înseamnă că anvelopa produce un nivel de zgomot aflat între limita europeană și până la 3db sub această limită.

- nivelul 3 înseamnă că anvelopa depășește nivelul de zgomot admis în U.E.

Pentru că siguranța ta este cea mai importantă, alege un set de 4 anvelope care să îmbine perfect nevoile autoturismului tău și să iți ofere performanță maximă în orice sezon și pe orice tip de drum vei călători. În plus, configuratorul și personalul AUTO SOFT iți stau la dispoziție pentru a-ți găsi anvelopele perfect adaptate specificațiilor mașinii tale.

  • Verifică presiunea în mod regulat, cel puțin o dată la două săptămâni și numai când anvelopa este rece.
  • Dezumflă cauciucurile numai când acestea sunt reci.
  • Verifică specificațiile producătorului mașinii în legătură cu presiunile indicate pentru diferite poziții ale anvelopelor și pentru stilul tău de șofat.
  • Folosește capace de valvă de tip etanș.
  • Pentru rodarea anvelopei, e bine să conduci primii 300 de kilometri cu o viteză moderată. Pentru anvelopele din clasele H/V/W/Y/Z în special, moderează viteza pe primii 100 de kilometri.
  • Evită impactul cu bordurile, frecarea de acestea, gropile și alte tipuri de obstacole sau denivelări bruște.
  • Verifică periodic echilibrul și geometria roților pentru a evita uzura neuniformă a anvelopelor.
  • Evită riscurile datorate uzurii ridicate a pneurilor verificând adâncimea profilului acestora. Menționăm că adâncimea minimă legală a canelurilor este de 1,6 mm. Îți recomandăm totuși o atenție sporită încă de la o adâncime de 2mm vara sau 2.5mm iarna. În niciun caz nu folosi anvelopele după ce au trecut de limita de uzură marcată pe fiecare pneu în parte.
  • Pentru o uzură uniformă a anvelopelor e bine să le rotești între ele, fără a le încrucișa.
  • În cazul în care constați o uzură neregulată la una din anvelope, înainte să o schimbi trebuie să găsești și să înlături cauza care a generat uzura.
  • Dacă înlocuiești doar două anvelope, montează-le pe cele noi pe axul din spate, indiferent dacă mașina are tracțiune pe puntea din față sau pe cea din spate.
  • Când folosești anvelopele temporare (de urgență), tine cont de condițiile de folosire menționate în cartea autovehiculului. Poți folosi acea anvelopă până la primul service unde trebuie să o înlocuiești cu o anvelopă normală. Viteza maximă cu care puteți să rulezi cu aceasta anvelopă este de 80 km/h.
  • Când schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă trebuie să înlocuiești toate cele 4 pneuri.
  • Durata medie de viață a unei anvelope este de 5 ani. Semnele de îmbătrânire sunt crăpăturile ce apar pe flanc sau deformarea carcasei anvelopei.
  • Evită supraîncărcarea! Ține cont de indicii de sarcină ai anvelopelor.
  • Asigură-te că ai presiunea optimă în anvelope.
  • Nu rula cu viteze mai mari decât cele permise de indicele de viteză al anvelopei.
  • Nu monta pe mașină anvelope de dimensiuni diferite de cele menționate în talon. Pentru orice modificare de acest gen consulta un specialist.
  • Nu folosi camere de aer pentru anvelopele de tip tubeless.
  • Nu folosi hidrocarburi pentru curățarea flancurilor anvelopelor.
  • Evită folosirea lanțurilor de zăpadă pe șosele neacoperite de zăpadă.

Poți prelungi viața anvelopelor dacă tii cont de sfaturile de mai jos:

Verifică presiunea din pneuri

Menținerea presiunii recomandate în anvelope asigură:

  • o suprafață optimă de contact
  • tracțiune adecvată
  • distanță de frânare mai scurtă
  • stabilitate în curbe
  • zgomot de rulare redus
  • o mai mică deformare și generare de căldură
  • confort sporit.

O anvelopă ce rulează cu o presiune inferioară celei normale provoacă o scădere a randamentului cu 30%.

Umflarea sub parametrii optimi provoacă o ridicare anormală a temperaturii componentelor anvelopei.

Utilizarea unui autovehicul echipat cu anvelope umflate la o presiune inferioară celei recomandate generează o degradare a acestora. Degradarea este ireversibilă și poate duce la distrugerea anvelopei. Efectele negative ale unei umflări insuficiente nu sunt neapărat imediate și se pot manifesta doar după o anumită perioadă de timp.

Verificarea presiunii în anvelope la intervale regulate (două săptămâni, fără a uita de roata de rezervă) este cea mai bună modalitate de a evita distrugerea acestora. Atunci când verifici presiunea aerului asigură-te că anvelopele sunt reci.

Protejează anvelopele de șocuri fizice și nu le lovi de borduri

Trecerea cu viteză mare prin gropi, impactul cu borduri sau frecarea de acestea pot provoca defecțiuni ale structurii interne a pneului.

Verifică adâncimea profilului benzii de rulare

O adâncime prea mică poate avea ca efect dublarea distanței de frânare, îndeosebi pe carosabil umed. Adâncimea minimă legală a profilului este de 1,6 mm.

În cazul unui accident, companiile de asigurări refuză să plătească dacă asiguratul folosește anvelope ce nu respectă adâncimea minimă legală.

Toate anvelopele beneficiază de indicatori de uzură, care apar din adânciturile profilului în momentul în care uzura pneului depășește această limită. Însă pentru a rula în condiții de maximă siguranță pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă, este bine să schimbi anvelopele înainte de a atinge această limită.

Evită circularea la suprasarcină

O anvelopă încărcată cu o suprasarcină de 20% are o scădere de randament de 30%.

Viteza și stilul de condus

Șoselele sinuoase, accelerările bruște, frânările frecvente au un impact negativ asupra stării anvelopelor (la 120km/h o anvelopă se uzează de două ori mai repede decât la 70km/h). Forțele ce apar în aceste condiții solicită atât structura anvelopei cât și profilul în sine.

În cazul apariției anomaliilor (vibrații puternice, devieri bruște la stânga sau la dreapta) în timpul rulării, trebuie determinate cauzele acestora într-un timp cât mai scurt.

În cazul unei pierderi de presiune se impune oprirea, deoarece rularea cu anvelope dezumflate antrenează o degradare a părților componente ale acestora. Există riscul, în cazul în care anvelopa pierde tot aerul, să fie afectate și jantele, deoarece mașina ajunge să ruleze direct pe acestea. Se ajunge astfel la deformarea uneori ireversibilă a jantei.

Orice anomalie în rulare trebuie semnalată unui specialist care, după o examinare atentă, va estima dacă o reparație este necesară și posibilă.

Înaintea oricărei intervenții sau reparații a unei anvelope tubeless (utilizate fără camera de aer) trebuie examinat interiorul acesteia, astfel încât să te asiguri de absența oricărei degradări.